Drone Tespit Sistemi İlter Nedir? İlter Nerelerde Var? İlter Drone Savar Gerçek mi?
İlter Drone Tespit ve Engelleme Sistemi
Havaların ısınması Yaz sezonu açılması ile beraber drone severler için uçuş zamanı başlıyor. Drone uçuşlarının artması ile birlikte drone kazaları, drone düşmeleri, drone kayıpları vs gibi istenmeyen durumlarda artış ne yazık ki oluyor. Takipçilerimden gelen ve araştırdığım kadarıyla bir çok drone sever kullandıkları drone modellerinin düşme sebebini İlter drone savar sistemine bağlıyor. İLTER nerelerde var? İLTER Drone savar menzili? İLTER Drone savar teknik Özellikleri nelerdir? İlter Drone sistemi hakkında merak ettikleriniz bu yazımızda.
Facebook gruplarında gülerek 🙂 okuduğum kadarıyla “İstanbul’da uçacağım bugün İLTER açık mı? İlter hangi saatlerde aktif? gibi komik sorular ile karşılaşıyorum. Soruların cevabına geçmeden önce İLTER Drone Tespit ve engelleme Sistemi hangi amaçla üretildi, kullanım alanları ve fonksiyonları nedir? bunlara bakalım.
Boğaziçi Savunma Teknolojileri Sanayi ve Ticaret A.Ş. olarak, 12 Şubat 2018 yılında Ankara’da kurulmuştur. Ana faaliyet alanı, Drone Tespit ve Engelleme ve Yangın Bastırma ve Söndürme Sistemlerinin ARGE, tasarım ve üretimi üzerinedir.
İlter Drone Tespit ve Engelleme Sistemi Teknik Özellikleri ve Drone ilter nedir?
İlter = Drone Jammer
İLTER Drone savar Askeri amaçla üretilmiştir ve yerleşim yerleri dışında genellikle Türk Silahlı Kuvvetleri ve Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından kullanılmaktadır. Resmi sitesinden bilgilerini kontrol edebildiğim kadarıyla İLTER Drone savar menzili; Yatay olarak minimum 1 km ’den başlayıp 8 km’ye kadar ve dikey olarak da 40 °ila 60 ° ‘ye kadar algılıyor ve Engelleme mesafesi oranı en az 1:2, tipik 1:4 yani tesir menzili bölgenin şartlarına göre 250 metreye kadar düşüyor. Burada firma yetkililerine de seslenelim; büyük dedem Kuleli’de Fransızca öğretmeni olduğundan biraz askeri kültür ile yetişmem hasebiyle Askeriye’de bir tabir vardır “Bilmesi Gereken Prensibi” diye buna dikkat edilmesi lazım bence. biraz daha teknik detay verirlerse ürünün aynısından bende üretebilirim 🙂 Gizlilik önemli. Aşağıda resmi sitesinden aldığım fotoğraflar;
DJI İlter savunma sisteminden etkilenir mi?
Daha önceki yazı ve videolarımda belirttiğim gibi DJI Mavic Mini drone modelini düşüren İLTER değil yazılım sorunu. DJI Mavic Mini drone modelinin denizin üzerinden uçarken düşmesinin veya alıp başının gitmesinin sebebi drone altındaki VPS sensör hatası, buna ilaveten İstanbul uçuşlarında ise Gemilerde bulunan Seyrüsefer radarlarının dronu etkilemesi. Reflective Area dediğimiz yansıtıcı tek renk yüzeylerde drone her zaman düzgün uçmayabilir. DJI Mavic Mini drone modeli Üsküdar’da uçururken Beşiktaş’da, Tarabya’da uçuruken konumu Beykoz’da görebilirsiniz. Bu sorun DJI Mavic Mini’de var DJI Mini SE’de var DJI Mini 2’de var.
Ayrıca eski drone kullanıcıları (sonradan gurmeler değil) bilirki İLTER daha üretilmeden 2016 yılında Phantom 3SE’leri Kızılay’da çalıştırdığında konum ÇİN gösteriyordu. Ben bizzat 2016 Aralıkta Amerika’dan gelen Mavic Pro’m (ilk yadigar olduğu için dayanıklılık testine sokmadığım tek dronum) oda konum hatası vermiştir ama otonom uçuştan çıkarak kurtardım keretayı 🙂
Drone ile uçuş yaparken İlter’in açık olduğunu nasıl tespit edebilirim?
Lise 3 bilgimle, düz mantık, birazcık araştırma ile drone modellerinin çoğu konumlandırma sistemi olarak GPS, Glonass, Beidou, Galileo kullanıyor, Bir Samsung S20 de konumlandırma olarak GPS, Glonass, Beidou, Galileo kullanıyor. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü kuralları gereği görerek uçma limiti 500 metre. Sonuç olarak uçuş yapacağınız bölge içerisinde arabanız ile gezerken telefon konumunuzun, konumu değişmiyorsa o bölgede İLTER yoktur. Facebook Gruplarındaki arkadaşlar bu yazımı keşke paylaşsa ama paylaşmayacak ve diyecekler ki Cahil, İlter Sadece Drone üzerindeki GPS modülü etkiliyor. Telefon modelindeki GPS’i etkilemiyor. Buna kargalar güler tabiki.
Drone ile uçuş yaparken İlter’e yakalanırsam ne yaparım?
Drone ile uçuş yaparken İlter’e yakalanmadan önce bataryanızın tam dolu olmadığından emin olun 🙂 yoksa dronunuz batarya bitene kadar alıp başını gidecek. Ya da birden yere düşecek. Maalesef İLTER’e yakalandığınızda mutlu sona ulaşmak zor.
İltere yakalandığınızda veya yakalandığınızı hissettiğinizde otonom uçuştan çıkıp manuel moda geçmek en sağlıklı korunma yolu. Otonom Uçuş yani RTH Otomatik Eve Dönüş, Rota Takibi, Active Track Follow Me veya Circle Flight’ modlarında dronun hakimiyeti güçlü olan sinyale olacaktır. Bu arada unutmayın Güçlü bir baz istasyonuda İLTER gibi drone modelini negatif etkileyebilir.
Yine İlter’e yakalanıp yakalanmadığınıza Drone blackbox dediğimiz kara kutu cevap verecektir. Buna da SADECE teknik servis karar verebilir. Aman dronunuz İLTER’e kapıldı diyerek size yardım adı altında TSE standartlarını bırakın Servis yetkisi bile olmayan bir apartman katının en altında Kendini DJI drone tamircisi diye lanse eden şahıs ve şahısların eline düşmeyin. Çünkü bu kişiler size Garantili dronunuzu teknik servisinde tamir ettirmeyerek size pilotaj hatası veya İLTER diyerek para isteyecek sonrasında hem paranızı alacaklar hemde bir fotoğraf çekerek facebook reklamlarına meze yapacaklar.
Drone yetkili servisleri Türkiye’de bildiğiniz gibi HUBSAN, FİMİ, AUTEL ROBOTİCS, PARROT ve SKY DIO için Hubsan Teknoloji A.Ş. DJI Yetkili servisi ise 2022 yılından sonra Refleks Mağazacilik İthalat İhracat Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketi. (yeni satın aldığınız DJI dronlarının üzerinde kırmızı ile yazar)
Özellikle bir DJI drone modeli düştüyse veya kaybolduysa Yetkili Servisi ile iletişime geçin ve blackbox’un DJI’a gönderilmesini talep edin mutlaka Cihaz değişimi çıkacaktır. Teknik servis işlem süresinin azami 20 iş günü olduğunu hatırlatın eğer 2-3 ay sizi bekletirlerse o zaman da e-devlet üzerinden Tüketici Hakem Heyetine başvurun yine drone modeliniz sıfırı ile değişecektir 🙂 Herzaman olduğu gibi ben drone kullanıcılarının yanındayım 🙂
devamını oku