Drone Log Çekimi, Drone Raw Fotoğraf Çekimi
Drone Log Çekimi, Drone Raw Fotoğraf Çekimi
Drone ile fotoğraf video çekimi yaygınlaşırken çektiğimiz fotoğrafları profesyonel alanlarda kullanabilmemiz için bazı kavramlar karşımıza çıkıyor. Drone ile fotoğraf çekerken bilmemiz gereken en önemli kavramlar arasında Log Çekim ve Raw Foto yer alıyor.
LOG video formatı nedir? RAW çekim nedir? Hangisi en iyi? soruları en çok merak edilenler arasındadır. Genellikle Raw ve Log her ikisinin de pratikte aynı olduğu söylenir. Aslında bu sorunun cevabı; biraz evet ve hayır. Temel olarak, hem RAW hem de LOG, renk derecelendirme için en iyi seçenekleri sunan profesyonel görüntüler üretmemize yardımcı olur. Sonuç olarak her ikisi de bu konuda harika bir işler çıkarıyor, ancak bazı önemli farklılıklar var.
Kameralar nasıl kayıt yapıyor?
LOG ve RAW’ı tam anlamıyla kavrayabilmek için, kayıt düğmesine bastığımızda kameralarım içinde neler olduğunu anlamamız gerekir. Genellikle Drone kameraları dahil kameraların içinde tek bir CMOS sensör bulunur. Bu sensörlerin neredeyse hepsi, bir Bayer desenli fotosite dizisini kullanır. “Fotosite nedir? Fotosit nedir?” diye sorduğunu duyuyorum. Fotositeler kısaca ışık toplayıcı minik hücreler olarak adlandırabiliriz. Bu minik hücreler; ışığı, kameranızın içindeki elektronik parçalar tarafından okunabilen dijital bir sinyale dönüştürmeden kısa bir süreliğine ışığı tutarlar, bazılarını absorbe ederler.
Bayer Filtresi nedir?
Bayer Filtresi/Bayer Paterni adını Bayer deseni dediğimiz sistemi geliştiren Kodak renk bilimcisi Bryce Bayer’den almıştır. Temel olarak, bu model ışığı kırmızı, mavi ve yeşil dalga boylarına göre ayıran bir dama tahtası filtresidir (Bu sebebledir ki RGB’nin renk derecelendirmede bu kadar çok kullanılır). Fotsitler, lensden geçen ve sensöre çarpan ışığı yakalayarak, onu renk bileşenlerine göre ayrılmış verilere dönüştürür. Buda, kameranın koyu gölgelerden parlak vurgulara kadar geniş bir ışık pozlaması yakalamasına olanak sağlar, ancak veriler standart bir video formatına sıkıştırılabilecekten çok daha fazla ve büyüktür.
Bu ham datalar, kameranın elektroniği tarafından RGB videoya dönüştürülür ve ardından bir kodek (H.264 .MP4 gibi) ve 4:2:2 gibi renk şeması kullanılarak kaydedilen bir dijital video formatına dönüştürülür. Bu dönüştürme işleminde veriler sıkıştırılır fakat kaçınılmaz olarak bazı bilgiler kaybolur. RAW veya LOG video formatında çekim yapmak, daha fazla bilgiyi korumanın ve dinamik aralığı genişletmenin bir yoludur.
Biraz daha basit olarak anlatacak olursak; Raw formatı görüntünün bir çok paritede işlenmemiş, değer yüklenmemiş ham halidir. Cihazınız telefon ya da dijital kamera olsun görünüyü oluştururken doygunluk, keskinlik, siyah ve beyaz nokta dereceleri gibi bir çok değeri otomatik oluşturur ve geriye dönülemez nihayi sonuç ortaya çıkar. Fotoğraflarda olduğu gibi videolarda da raw yani ham çekim yapmak mümkün. Bu ham görüntüler daha sonra işlenerek oluşturulmak istenen ambiyansa verilmek istenen mesaja göre sıcak ya da soğuk renklerde karanlık ya da aydınlık olarak son halini alabilir.
Log çekim raw formatına benzer şekilde bazı bilgileri serbest bırakır. Raw format gibi çok büyük yer kaplamaz normal çekimle aynı büyüklüğe sahiptir. Log tarafından yakalanan geniş ton alanı, özellikle gölgelerde ayrıntı kaybı yaşamaya veya aydınlık alanları solmaya meyilli olan nesneleri çekerken etkilidir. Güçlü güneş ışığı ve karanlık gölgeler bulunduran alanlar gibi çekim yapmanın eskiden imkansız olduğu sahneler daha ayrıntılı şekilde yakalanabilir.
Peki ne işe yarar?
Çektiğiniz iki videonun arasında renk farklılıkları olduysa ve bunları peş peşe kullandığınızda amatörce görünmesinden rahatsız olduysanız log çekim modu bu durumu kurtarmak için. Güneşin direkt vurduğu ortamda renkler sarıya doğru kayarken güneşin önüne bulut geçtiğinde daha mavimsi olur. Ya da drone çekimiyle başladığınız videonuza yerden bir dijital kamerayla çektiniz görüntülerden devam etmek istiyorsanız renk uyumu konusundan sıkıntı yaşayabilirsiniz. Normal modda yapacağınız çekimden çok daha fazla bilgi yakalayan Log, post prodüksiyonda son görüntü üzerinde daha fazla kontrol sunar. Çekim yaparken aydınlık alanları veya gölgeleri pozlamak yerine bu bilgilerin hepsini yakalayıp nasıl görüntüleneceğine daha sonra karar verebilirsiniz.
Log çekim SONY kameralarda S-log, DJI dronelarda D-log, FUJI FILM kameralarda F-log, olarak karşımıza çıkar. Çalışma mantığı aynıdır. peki bu log görüntüleri nasıl işleyeceğiz? Colorist denilen meslek bu işi yapıyor ve bir Amerikan filminin sonunda Color: deyip arkasından 20-30 kişinin ismi çıkıyor. Hatta bir Hollywood filmin Türk bir coloristin çalıştığı efsanesi yıllardır gezer durur. Peki bu kadar zorsa biz nasıl yapacağız? Burada imdadımıza yetişen kahramanın adı LUT! Farklı kamera ve dronlarla log çekim yaptıktan sonra İnternetten ücretsiz ya da çok uygun fiyatlara lutlar alarak videolarınıza uygulayabilirsiniz. Hatta efsanevi filmelerin renklerini, eski kamera renklerini andırdan lutları bulup kendi videolarına uygulayabilirsiniz. Böylece iki ayrı zamanda çekilmiş ya da iki farklı kamerayla çekilmiş videolarınız aynı renkte olacak ve daha profesyonel görünebilecek.
Log Çekim ve Lut hakında videomu izlemek için tıklayın…